تفاوت ثبت شرکت و برند

در زمان تاسیس شرکت یا موسسه، برای شناسایی آن واحد احتیاج است که یک نام انتخاب شود که طبق قوانین حاضر، این نام باید فارسی و غیر تکراری باشد و در دهخدا مستند داشته باشد و از نظر سیلاب نیز با بخشنامه اداره ثبت مطابقت داشته باشد.

نام شرکت یا موسسه از نظر مدت انقضاء، نامحدود است، مگر اینکه مدت فعالیت در اساسنامه مشخص شده باشد.

هر شرکت یا موسسه زمانی که بخواهد به صورت تخصصی فعالیت خود را ادامه دهد با توجه به موضوع فعالیت، می تواند یک یا چند نام برای محصول یا محصولات خود در نظر بگیرد که به آن نام تجاری یا برند می گویند و با رعایت قوانین اداره ثبت، نام و ثبت علائم تجاری آن را قانونی ثبت کند. نام انتخاب شده بر روی تمامی محصولاتی که توسط شرکت تولید می‏شود، درج می‏گردد.

ثبت برند و شرکت هر دو در اداره کل ثبت شرکتها انجام می‏شود. تمامی مدارکی که برای ثبت شرکتها ارائه می‏شود، برای ثبت برند کفایت می‏کند. ثبت برند تجاری برای مدت ۱۰ است و پس از آن می‏تواند تمدید شود. یک شرکت می‏توان برای محصولات خود، یک یا چند برند تجاری در نظر بگیرد و تک تک آنها را نیز در اداره ثبت شرکتها، ثبت نماید.

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

تفاوت ثبت شرکت و ثبت برند

برای روشن شدن تفاوت میان ثبت برند و نحوه ثبت شرکت‏ به طور مجزا و شرایط ثبت شرکت هر کدام می پردازیم:

ثبت شرکت

ابتدا برای ثبت شرکت باید به بانک مراجعه کرده و یک حساب غیر قابل برداشت برای شرکت افتتاح کنید. برای باز کردن حساب مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی الزامی است. شرکت به عنوان یک شخص حقوقی دارای حقوق و تکالیف مستقل از اعضای خود می‏باشد.

برای ثبت شرکت در تهران، باید به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری و در شهرستانها باید به ادارات ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری مراجعه کرد.

در حال حاضر، اداره ثبت شرکت‎ها‏ با ارائه روش‎ها‏ی جدید ثبت اینترنتی، کار را برای متقاضیان تسهیل کرده است. متقاضیان مراحل ثبت شرکت می‏توانند با مراجعه به سایت ثبت شرکت‎ها‏ به صورت بر خط شرکت خود را ثبت نمایند. تمامی اطلاعات شرکت از طریق تکمیل فرمهای مربوطه انجام می‏شود. همچنین مدارک مورد نیاز ثبت شرکت باید اسکن و در سامانه بارگذاری ‏گردند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت عبارتند از :

  • اساسنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه
  • اظهارنامه شرکت سهامی خاص در دو نسخه
  • صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره، سهامداران و بازرسین توسط دفاتر اسناد رسمی و یا نماینده رسمی شرکت
  • اقدام بعدی ثبت شرکتنامه بررسی و کنترل مدارک واصله می‏باشد که پس از آن دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت‎ها‏ را صادر می شود.

مراحل نهایی ثبت شرکت توسط کارشناسان به شکل زیر انجام می شود.

      • دریافت کارت شناسایی متقاضیان و تطبیق کارت با مشخصات مندرج در شرکتنامه
      • احراز هویت متقاضیان
      • اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر
      • تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است
      • تعیین شماره ثبت شرکت
      • نوشتن شماره ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه شرکت و اسناد مالکیت اموال متعلق به شرکت
      • امضای اسناد مالکیت توسط رئیس اداره ثبت
      • مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضا گواهی می‏نماید، یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل موسسین می‏شود و در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران تحویل می گردد.
      • نسخه دیگر اساسنامه، اظهارنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده به منظور تحریر به اتاق تایپ ارسال می‏شود. تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت آخرین گام برای ثبت یک شرکت است.

    مزایای ثبت یک شرکت

    از جمله مزایای ثبت شرکت، اخذ مجوزها و اعتبارات و امتیازاتی نظیر وام از نهادهای دولتی است که در بسیاری از موارد، تنها به شرکت‌ها تخصیص پیدا می کند. همچنین ثبت شرکت، به شرکت‌ها امکان حضور در مناقصه ها  و مزایده ها را می‌دهد که سود قابل ‌توجهی را برای طرفین معامله به همراه خواهد داشت.

    از دیگر مزایای ثبت شرکت ، می‌توان به فعالیت رسمی و قانونی شرکت اشاره کرد که به‌خودی‌خود باعث ایجاد تمایل بیشتری به همکاری می‌گردد، چرا که با ثبت شرکت، کلیه‌ فعالیت‌های شرکت‌ها هم تحت حمایت قانون و هم تحت کنترل قانون قرار می‌گیرد که همین امر به شرکت اعتبار خاصی می‌دهد.

    ثبت برند

    مطابق با قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال ۱۳۱۰ و آئین نامه اجرایی این قانون، ثبت برند مبنای حمایت قانون از محصولات یک شرکت است. زمانی که برند یا علامت تجاری به نام یک شرکت به ثبت رسیده باشد، می‏تواند از علامت تجاری استفاده کند. ثبت برند نیز همچون ثبت شرکت نیازمند طی نمودن مراحل اداری است که در اینجا به آن اشاره می کنیم :

    • ورود اطلاعات و تکمیل فرم اینترنتی اظهارنامه ثبت برند تجاری
    • ارسال و تکمیل مدارک هویتی برای اشخاص حقیقی شما
    • کپی شناسنامه و کارت ملی و برای اشخاص حقوقی
    • ارائه مجوز تولید یا پروانه بهره برداری یا پروانه کسب
    • ارائه کپی آگهی تاسیس شرکت و روزنامه آخرین تغییرات شرکت
    • ارائه نام‎ها‏ی مورد نظر به ترتیب مد نظر
    • پرداخت مبلغ حق الثبت و اخذ شماره فیش واریزی
    • چنانچه متقاضی ثبت برند یا نام تجاری بخواهد به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم حداکثر تا ۶ ماه استفاده کند، باید مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم نماید.

    مزایای ثبت برند

    • حق استفاده انحصاری از یک علامت به کسی اختصاص دارد که آن علامت را طبق مقررات ثبت کرده باشد.
    • مالک برند ثبت شده می‏تواند علیه هر شخصی که بدون موافقت وی از نام تجاری او استفاده کرده و یا شخصی که مرتکب عملی شود که به معنای تجاوز به حقوق ناشی از ثبت نام تجاری یا برند شود، در دادگاه اقامه دعوی کند. این حقوق شامل موارد استفاده از نام تجاری است که به نام تجاری ثبت شده، شباهت داشته باشد و استفاده از آن برای کالا یا خدمات مشابه، موجب  گمراهی مصرف کننده شود.