شرکت تضامنی چیست

شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می گردد. اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت هستند. هر قراری که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد؛ در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

شرکای شرکت تضامنی

طبق ماده ماده 116 قانون تجارت شرکت تضامنی حداقل از دو شریک تشکیل می شود. شرکت تضامنی را اشخاصی که دارای اهلیت عام هستند و منع قانونی برای انجام دادن معاملات ندارند می توانند تشکیل دهند. شرکت تضامنی می تواند حتی از مشارکت دو یا چند شرکت دیگر هم تشکیل شود.

سرمایه شرکت تضامنی

آورده های شرکا در مجموع، سرمایه شرکت را تشکیل می دهند ممکن است از نوع وجه یا غیرنقد و حتی فعالیت باشند. شرکا باید هر آورده ای را که تعهد کرده اند به شرکت بیاورند. آورده های غیرنقدی ( مال ) باید تقویم و تسلیم شوند والا شرکت تشکیل نمی شود. ( ماده 118 ق. ت ) . تقویم آورده های غیرپولی توسط خود شرکا به عمل می آید و در شرکتنامه قید می شود. ( ماده 122 ق. ت ). پس از توافق بر تقویم، شرکا حق رجوع از آن را ندارند. تقویم تابع تشریفات خاصی نیست و از جانب هیچ مقام قضایی و اجرایی کنترل نمی شود.
قانون گذار حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت معین نکرده است و بنابراین ، سرمایه شرکت می تواند مبلغ ناچیزی باشد. این سرمایه اولیه و ذخیره های آتی شرکت، در مجموع دارایی شرکت را تشکیل می دهند که تضمین پرداخت طلب طلبکاران شرکت است.

موضوع شرکت تضامنی

شرکت تضامنی یک شرکت تجاری، هم از نظر شکلی و هم از نظر موضوعی است . بنابراین، شرکت تضامنی را برای امور غیرتجاری نمی توان تشکیل داد.
بر اساس این محدودیت، موضوع شرکت می تواند منحصر به یک عمل تجاری یا اعمال تجاری مختلف باشد. در نهایت باید توجه داشت که چون مدیران شرکت تضامنی وکیل تلقی می شوند، اختیارات و مسئولیت های آن ها همان است که در شرکتنامه یا اساسنامه شرکت قید شده و شرکا بر آن توافق کرده اند.
اسم شرکت تضامنی
طبق ماده 117 قانون تجارت : " در اسم شرکت تضامنی باید عبارت " شرکت تضامنی " و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر گردد. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی از قبیل "و شرکا " یا " و برادران " قید شود. ماده اخیر در واقع یکی از خصوصیات ویژه شرکت تضامنی را بیان می کند که در آن، شرکا " تحت نام جمعی " متعهد می شوند.
مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی
مسئولیت شرکا در این شرکت نامحدود می باشد. طبق ماده 116 قانون تجارت، شرکای این شرکت ضامن به حساب می آیند و هر قراری برخلاف این ترتیب بدهند در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود، مانند آن که مسئولیت خود را با توجه به قرارداد کاهش دهند. تضامنی بودن مسئولیت در برابر ثالث قاعده آمره می باشد و مسئولیت شرکا در برابر ثالث، همیشه تضامنی است.
طبق ماده 124 قانون تجارت، مسئولیت در روابط میان شرکا به ترتیب زیر است :
1. بر طبق شرکتنامه : مثلا در شرکتنامه ذکر شود حسن با وجود داشتن یک دهم سرمایه شرکت، مسئول نصف زیان های وارده به شرکت است.
2. سکوت شرکتنامه : به نسبت و نه میزان سرمایه. به طور مثال اگر حمید مالک یک پنجم سرمایه شرکت باشد، نسبت به یک پنجم بدهی مسئول است.

ثبت شرکت تضامنی

روشهای تشکیل شرکت تضامنی

شرکت تضامنی در صورتی تشکیل می شود که :
1- شرکتنامه برابر قانون تنظیم شده باشد.
2- تمام سرمایه نقدی شرکت تادیه شده باشد.
3- سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد که در این مورد رضایت کلیه شرکا شرکت شرط است یعنی باید همه شرکا رضایت داشته باشند.
4- در شرکت تضامنی هیچ کدام از شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر با رضایت تمام شرکا
5- در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکا تقسیم می شود. مگر اینکه به موجب شرکتنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد.
6- چون شرکتنامه، گویای مقدار سرمایه هر شرکت است، به این جهت چند نکته از موارد مندرج در اساسنامه باید در آن قید شود.

مدارک ثبت شرکت تضامنی

- 2 نسخه شرکتنامه تکمیل شده
- 2 نسخه تقاضانامه تکمیل شده
- 2 نسخه اساسنامه تکمیل شده
- 2 نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
- 2 نسخه صورتجلسه هیات مدیره
- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
- اصل گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مراحل ثبت شرکت تضامنی

قدم اول برای ثبت شرکت تضامنی ثبت نام در سامانه اداره ثبت شرکت ها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir است که پس از پذیرش نهایی و تکمیل ثبت نام و در صورت عدم نقص و ایراد ثبت نام تاییدیه نام شرکت در سامانه اعلام می شود. اطلاعاتی که در سامانه می بایست وارد گردد عبارت است از :
اطلاعات متقاضی ، نام های درخواستی شرکت ، موضوع فعالیت شرکت ، آدرس دفتر مرکزی شرکت ، سرمایه اولیه شرکت، اشخاص شرکت ، سهام یا سرمایه هر شخص ، سمت اشخاص ، ارتباط بین اشخاص ، شعب شرکت ، روزنامه و سال مالی ، متن صورتجلسه ، تقاضانامه یا اظهارنامه ، اساسنامه شرکت ، شرکتنامه و در انتها تایید مدارک
پس از تایید نام شرکت باید اوراق چاپی از سامانه ثبت شرکت ها پرینت گرفته شود و به امضاء کلیه اعضاء شرکت برسد .سپس اوراق امضا شده به همراه رونوشت برابر با اصل مدارک شناسایی اعضاء و گواهی های عدم سوء پیشینه هیئت مدیره از طریق پست سفارشی و پاکت های مخصوص اداره ثبت شرکت ها به این اداره ارسال و پس از ارسال بارکد پستی در سامانه ثبت شرکت ها تا زمان اعلام نتیجه پیگیری می شود.
پس از ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها، در حالت ( صدور آگهی ) یعنی اداره ثبت شرکت ها با درخواست شما موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی اقدام می نماید.
در این صورت شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت می بایست جهت اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نموده و پس از امضاء ذیل دفاتر و اخذ اصل آگهی تاسیس و دیگر مدارک ثبتی شرکت، نسبت به درج آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و پرداخت هزینه آن اقدام نماید.

ثبت جهانی همراه شما در

ثبت علائم تجاری

ثبت لوگو

آشنایی با مراحل ثبت شرکت و شرایط ثبت شرکت