لیزینگ به معنی اجاره دادن و کرایه کردن می باشد.  ویژگی اصلی لیزینگ در این است که حق مالکیت مورد اجاره در دست موجر و حق استفاده از آن در اختیار مستاجر قرار دارد.

شرکت های لیزینگ به صاحبان و شرکا اجازه می دهند تا حق مالکیت را در اختیار بگیرند و در مقابل، حق استفاده در اختیار مستاجر قرار داده شود.
این گونه شرکت ها باید فعالیت خود را محدود به خرید اموال مورد درخواست مشتریان، ارز تولید کنندگان و یا فروشندگان و واگذاری آن ها به مشتریان کنند . این کار با اجاره و یا فروش قسطی انجام می شود.
بر اساس قرارداد لیزینگ ، موجر مورد اجاره را با استفاده از منابع مالی خود از فروشنده یا تولید کننده تامین کننده تامین نموده و مورد اجاره را برای مدت تعیین شده در قرارداد به صورت اجاره در اختیار مستاجر قرار می دهد. البته مستاجر اختیار دارد در پایان مدت قرارداد و پس از تسویه ، مورد اجاره را تملک نموده و یا به موجر برگرداند. چنانچه مستاجر در پایان مدت قرارداد خواستار تملک مورد اجاره باشد، باید مبلغی را که در ابتدای دوره با توجه به استهلاک و عمر مفید مورد اجاره به عنوان قیمت فروش یا باقیمانده یا ارزش اسقاطی مورد اجاره تعیین گردیده است، به موجر پرداخت نماید.

انواع روش‏های لیزینگ

 

۱- لیزینگ عملیاتی

لیزینگ عملیاتی، (operating lease) یکی از قدیمی ترین و ساده ترین نوع عملیات لیزینگ است. این نوع از لیزینگ به لیزینگی گفته می شود که در آن وسایل و تجهیزات توسط اجاره کنندگان، بدون این که هدف کسب مالکیت آن ها در بین باشد، تنها به منظور استفاده از آن ها اجاره می گردد.

۲- لیزینگ سرمایه ‏ای

لیزینگ سرمایه ای یا اجاره اعتباری (Financial or Capital Lease ) یکی از پیشرفته‏ ترین روش های لیزینگ در جهان به شمار می رود که با عقد اجاره به شرط تملیک مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا تشابه کامل دارد. تنها تفاوت آن شرط اختیار خرید در لیزینگ مالی یا اجاره اعتباری می باشد.

مزایای عملیات لیزینگ

• کاهش نرخ تورم
• صرفه جویی در بکارگیری منابع مالی مستاجران
• انطباق بهتر با شرایط و انتظار مستاجر
• سهولت معامله در مقایسه با روشهای استقراض
• قابلیت جایگزینی دارایی های جدید
• افزایش قدرت خرید افزایش تقاضا
• افزایش تولید
• افزایش اشتغال
• کاهش نرخ تورم
• تعادل قیمت ها و صرفه جویی در به کارگیری منابع مالی مستاجر و رفاه و آینده

در کشور ایران در حال حاضر نزدیک به ۶۳ شرکت لیزینگ ثبت شده است که ۸۰ درصد آنها در زمینه صنعت خودرو فعالیت می کنند. هدف این شرکت ها، بهینه سازی محصولات است.

ثبت شرکت لیزینگ
شرکت های لیزینگ موظف به دریافت مجوز فعالیت و مجوز تاسیس می باشند. مجوز تاسیس با موافقت بانک مرکزی و با ثبت شرکت لیزینگ، پس از طی مراحل پیش بینی شده است. همچنین مجوز فعالیت برای شرکت های لیزینگ با اعطای مجوز از سوی بانک مرکزی برای شروع فعالیت شرکت لیزینگ جدید التاسیس انجام می شود.
عملیات لیزینگ درشرکت ها ، در زمینه خرید اموال منقول و غیرمنقول توسط شرکت صورت می گیرد که واگذاری یا انتقال این اموال به متقاضیان از طریق روش های مختلف عقد اجاره و یا فروش قسطی انجام می شود.
مشتریانی که از شرکت های لیزینگ خرید می کنند، اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده کننده از تسهیلات شرکت لیزینگ خواهند بود. تمامی این موارد باید در اظهارنامه قید شود و سپس در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی ثبت گردد.

مدارکی که باید تحویل بانک مرکزی شود عبارتند از :

۱- تکمیل فرم تقاضا
۲- اساسنامه پیشنهادی شرکت که نکات ذیل نیز در آن ملحوظ شده باشد.
۳- تعریف فعالیت شرکت، صرفا در قالب عملیات لیزینگ و در چهارچوب مفاد دستورالعمل نامبرده
۴- تصریح لزوم رعایت مفاد قانون تجارت، آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مربوط، دستورهای بانک مرکزی و سایر قوانین و مقررات ذی ربط
۵- لزوم اخذ موافقت قبلی بانک مرکزی، برای هر گونه تغییر در اساسنامه شرکت.
۶- لزوم دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی در رشته های مرتبط از قبیل اقتصاد، حسابداری، مدیریت مالی ، مدیریت بازرگانی و … حداقل 3 سال سابقه فعالیت مرتبط برای مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره شرکت.
۷- لزوم انتخاب مدیر عامل از میان اشخاصی که صلاحیت تخصصی و فردی آنان طبق ضوابط بانک مرکزی احراز شده باشد.
۸- تعهد مدیران شرکت مبنی بر تغییر فعالیت متناسب با حدود تعیین شده برای حداقل سرمایه در ماده ۵ دستورالعمل و توقف بلادرنگ فعالیت های مرتبط با اعطاء تسهیلات جدید در صورت کاهش سرمایه شرکت به حداقل سرمایه مندرج در ماده ۵ الف .
۹- برنامه عملیاتی شرکت
۱۰- نام ، مشخصات و سابقه فعالیت موسسین با ذکر درصد مشارکت هر یک از آن ها در تامین سرمایه شرکت .
متقاضیان ثبت شرکت باید به همراه تقاضای خود مدارک و اطلاعات را به بانک مرکزی تحویل دهد. این مدارک عبارتند از:

_ اساسنامه ثبت شده
_ آگهی ثبت در در روزنامه رسمی با آخرین تغییرات آن
_ نام و مشخصات، میزان تحصیلات ، سابقه فعالیت ، سمت های قبلی و گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت
_ اجاره نامه یا سند مالکیت محل شرکت شرکت هایی که قبل از تصویب دستورالعمل فوق به ثبت رسیده اند مکلفند برای دریافت مجوز فعالیت علاوه بر موارد مذکور، اطلاعات و مدارک ذیل را نیز به بانک مرکزی ارسال نمایند:
_ نام و مشخصات و سابقه فعالیت دارندگان بیش از یک درصد سرمایه شرکت
_ آخرین صورت های مالی شرکت به همراه یادداشت های پیوست صورت های مالی و گزارش حسابرسی و بازرس قانونی

شرایط و مدارک مورد نیاز برای اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل

– دارا بودن تابعیت ایران برای مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل
– داشتن صلاحیت فردی بنا بر تشخیص مراجع ذی ربط
– نداشتن سابقه محکومیت کیفری
–نداشتن منع عضویت در هیات مدیره، یا مدیر عاملی موسسات اعتباری ناشی از محکومیت کیفری
–نداشتن منع تصدی عضویت در هیات مدیره یا مدیر عاملی موسسات اعتباری ناشی از محکومیت قطعی در هیات انتظامی بانک ها
– نداشتن سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در شبکه بانکی کشور
– نداشتن بدهی غیر جاری به موسسات اعتباری
– دارا بودن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط به تشخیص بانک مرکزی
– برای مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل و اکثریت اعضای هیات مدیره
– داشتن صلاحیت تخصصی مدیر عامل و قائم مقام مدیر عامل پیشنهادی

حداقل سرمایه لازم برای تاسیس و فعالیت شرکت لیزینگ مبلغ 100 میلیارد ریال تعیین شده است و باید به صورت نقد و پول رایج کشور پرداخت گردد.

برای انجام امور ثبتی و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ثبت برند  و ثبت علائم تجاری ،  ثبت لوگو  و همچنین اطلاع از شرایط ثبت شرکت و مراحل ثبت شرکت با ما در تماس باشید.